Freelance customer insights manager begeleidt een focusgroep rond merkwaarden

Smarter Insights: merkoefeningen en “the voice of the consumer“

Hoe Wim en Jasper bij de naam One Inch Whale gekomen zijn, vertellen we een andere keer. Maar we zijn allemaal al wel eens betrokken geweest in oefeningen rond merkidentiteit, naam- en logo ontwikkeling. En als consultant zit ik zelfs heel vaak bij dit soort brainstorms mee aan tafel.

Het recept is gekend: deelnemers verzamelen mogelijke bedrijfswaarden op post-its, die snel hele wanden bedekken, waarna we een convergentie oefening doen om tot de essentie te komen: die waarden die helemaal reflecteren waar de organisatie voor staat.

Een belangrijke oefening, eentje die goed is voor de buy-in binnen het team, maar wel eentje waarbij vaak een belangrijke stakeholder, de consument, ontbreekt. Want welke waarden bij consumenten resoneren en onderscheidend kunnen zijn t.o.v. concurrenten, kun je alleen bij consumenten opvragen. En dat kan ook heel kleinschalig, dus er geen excuus om het niet te doen!